Mechanische overbelasting

Gestart door PM95, februari 06, 2007, 00:24:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Vanavond opgehaald tegen een redelijke betaling een Polk DB10 woofer,bij thuiskomst meteen even uitgeprobeerd ,aangesloten op een Hypex HS200 subamp en op een laag volume een heel naar geluid te horen,het geluid van een spoel die aanloopt...........K*T!!!

Hoe ziet dat er uit,nou zo :P





De spoel is niet gaar maar de spider is naar de hemel,daar is geen redden meer aan :(

Hoe kan dat?
Eigenlijk op een hele eenvoudige manier,ik vermoed dat de vorige gebruiker deze in een gesloten behuizing met een lange slag woofer een ongekend hoog SPL gehalte wou realiseren,en met een flinke boost in het laag de woofer zo heeft laten uitslaan dat de spider daardoor langdurig aan zn Xmax is overleden.

Jammer!
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

Marco
je hebt hem 2e hands gekocht ! ik zou hem terug gaan brengen en mijn geld gaan eisen

ik denk dat de verkoper er wel van wist

Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Ik had de verkoper meteen na dat ik dit zag gemaild,en vanmorgen al weer een mail terug gekregen :-),ik krijg gewoon netjes mn geld terug.

Dus dat hoofdstuk is bij deze afgesloten.


Ik laat deze topic wel open staan zodat een discussie vrij blijft om evt wat know how op te doen mbt het wat wel en vooral niet mag gebeuren met luidsprekers.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

dat is dan in ieder geval netjes

mvg  mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

TurboMarco

Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat de spider ook kan scheuren bij de spreekspoeldrager ,ook dat heb ik eens meegemaakt en dan wel bij een Infinity Kappa ten woofer,helaas had ik daar geen foto van gemaakt.

oorzaken tot mechanische overbelasting kunnen zijn :

* slecht berekende speaker behuizing.
* verkeerd ingestelde toonregeling ,denk aan loudness op hoog volume,bassboost ,eq instellingen.
* langdurig op een te hoog volume spelen.
* en natuurlijk versterkers die controle verliezen over de luidsprekers ,denk aan clippen waarbij niet alleen de hoge tonen luidsprekers voor hun kiezen krijgen  :no:

Ik wil er nog wel even bij vermelden dat de Kappa ten woofer retour gegaan is naar de importeur en ik daar een hele nieuwe woofer voor terug gekregen heb,en voor de goede orde de woofer was allang de garantie periode voorbij,hulde voor de importeur en ook hulde voor carsystems Zevenaar die ook z'n nek heeft uitgestoken om tot een goed eind te komen  notworthy
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)