Ontkoppelen opamp

Gestart door Michiel, januari 22, 2009, 12:37:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Ik heb in mijn CD6000 de NJM2114 vervangen door OPA627. Mooi geluid, warm en veel detail. Omdat de OPA627 mij soms iets te warm klinkt, heb ik recentelijk ook de OP275 geprobeerd; die is wat meer helder en heeft weer wat minder bas (lijkt het).

Nou lees ik op internet overal dat je die opamps moet ontkoppelen door een condensator over de + en de - van de opamp te plaatsen. Daardoor zou je het oscilleren tegen gaan (geen idee hoe dat klinkt of hoe je dat merkt) en zou de geluidskwaliteit toenemen.

Mijn vraag is welke condensatoren moet ik gebruiken voor de OPA627 en de OP275? Ik kom verschillende waarden tegen zoals 0,1 uF of 100 uF, maar niemand geeft aan hoeveel volt.  :-(

Voordat ik een definitieve keuze voor de OPA627 of de OP275 maak, wil ik eerst zeker weten dat ik het onderste uit de kan haal.  :|

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt. Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Maurice

Interessant!
Op basis van welke info heb je de keuze van opamp gemaakt? Kun je misschien wat links geven? Want misschien is dit voor mij ook een geschikte tweak om met relatief weinig geld een verbetering te realiseren! (ik heb een cd6000 ose).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#2
Citaat van: Michiel op januari 22, 2009, 12:37:49


Mijn vraag is welke condensatoren moet ik gebruiken voor de OPA627 en de OP275? Ik kom verschillende waarden tegen zoals 0,1 uF of 100 uF, maar niemand geeft aan hoeveel volt.  :-(





Het antwoordt in deze is erg simpel: men neme den multimeter en meet de spanning erover.
Altijd meten tov ground en je weet het.
Het max toelaatbare voltage mag je ook gerust een heel stuk hoger nemen.
In feite is een ceramisch C'tje al voldoende.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Mijn vraag is welke condensatoren moet ik gebruiken voor de OPA627 en de OP275? Ik kom verschillende waarden tegen zoals 0,1 uF of 100 uF, maar niemand geeft aan hoeveel volt. 


Condensatoren beginnen bij 50v. zo'n opampje werk meestal 1/10 ervan!

bekijk ook styroflex condensatoren.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Michiel

Mensen, bedankt voor jullie reacties. Ik kan hier mee verder.

Ik heb nog wel een andere vraag aan jullie. Hebben de volgende zaken nu wel of geen nut. Ik vraag dit omdat ik er heel veel verschillende zaken over lees:
Het vervangen van de klok voor een low jitter klok. Heeft dit nu zin bij de cd6000 of is het zonde van de tijd en het geld.
Het vervangen van de regulatoren voor betere types zoals de spower regulator van Audioupgrades  of regulatoren van Audiocom.

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten, Michiel

@ Maurice,
Ik heb wat verschillende opamps uitgeprobeerd op basis van wat ik op internet kon vinden.

Zo staat bij TNT-audio een paar recensies over de cd6000, waarbij de recensent bij de cd6000ose aangeeft dat hij de standaard 6000 heeft voorzien van de OPA275 en dat, dat een enorm goed resultaat gaf.
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/marantzose00_e.html

De OPA627 is mij destijds aangedragen door iemand hier op het forum.

Ook heb ik de LM4562 gebruikt die ook veel als upgrade wordt aanbevolen. Zie bij deze leverancier voor meer info: http://www.audioupgrades.co.uk/opamps.shtml
Ik heb ze er weer uitgehaald, omdat ik ze te onrustig vond. Mooi midden en hoog, weinig laag (tov de 2114) en zoveel detail dat het vermoeiend werd om naar te luisteren.

Op hear.nl is een op-amp topic met aanvullende info over alle soorten en hun eigenschappen. Zie het forum van hear.nl en even zoeken op Het opamp topic

Op een ander forum heb ik nog een mooie gevonden over de modificatie van een cd6000: http://www.avforums.com/forums/hi-fi-systems-separates/317283-marantz-cd6000ose-superclock2-upgrade.html
Hier staat echt heel veel voor het modificeren van de cd6000 in. Hierin wordt de cd6000 voorzien van AD628 opamps. Die heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.


Ik hoop dat je hier verder mee kan. Wat heb jij aan de cd6000 gemodificeerd?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

SB_Marantz

Een low jitter clock heeft geen zin, zonde van je geld.
Verder moet het originele ontwerp wel erg slecht gewwest zijn wil je verschillen kunnen horen en meten.
Ik heb zelf ook een 6000 OSE gehad maar vond het niet veel. (kwalitatief)
Tijdens het luisteren was er een uiterst minimaal verschil in het hoog te horen met een andere speler.
Dit uiteraard vastgesteld met de direct schakelen methode.
Kwa ruimtelijke afbeelding etc geen verschil.

Ik zou er niet eens aan beginnen moet ik je zeggen maar dat is mijn mening natuurlijk.
Als jij het leuk vindt om dingen uit te proberen, vooral doen!





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Michiel

Hoi Sb,

Euh dus geen klok. Maar hebben die regulatoren dan wel zin. Ik lees overal dat de LM78xx en LM79XX dermate veel ruis veroorzaken dat het loont die te vervangen. Hoe zie jij dat?

Of anders toch naar een andere CD-speler? Suggesties?

Groeten, Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Maurice

In mijn cd-speler zit een XO clock. Deze heeft wel een verandering veroorzaakt, in de zin van meer dynamiek en steviger laag. In mijn set toen een verbetering, maar in de set van Marco bleek dit juist een verslechtering.
Is dus erg afhankelijk van wat je wilt verbeteren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Michiel

Hoi Maurice,

Wat ik wil verbeteren is de ruimtelijkheid. Dat het geluid wat minder tussen de speakers blijft hangen. Wat meer dynamiek is natuurlijk ook meegenomen. Het laag van de set is prima, komt vooral door de pm7001. Bij de pm7000 was de bas minder strak dan bij de pm7001. Maar kan nog wel iets strakker.

Op internet kom ik wel vaak tegen dat met een betere klok de ruimtelijkheid toeneemt en het geluid los van de speakers komt (lekker vaag omschreven, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken).

Ik twijfel er aan om het te doen, omdat het plaatsen van een klok wel een éénrichtingsmod is. Als het tegenvalt heb je wel een probleem denk ik. Heb je de XO-clock zelf geplaatst?

Dezelfde eigenschappen worden toegedicht aan betere regulatoren. Heb je daar ervaring mee?

Groeten, Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Maurice

Citaat van: Michiel op januari 24, 2009, 11:03:02
Op internet kom ik wel vaak tegen dat met een betere klok de ruimtelijkheid toeneemt en het geluid los van de speakers komt (lekker vaag omschreven, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken).

Ik twijfel er aan om het te doen, omdat het plaatsen van een klok wel een éénrichtingsmod is. Als het tegenvalt heb je wel een probleem denk ik. Heb je de XO-clock zelf geplaatst?

Dezelfde eigenschappen worden toegedicht aan betere regulatoren. Heb je daar ervaring mee?

Groeten, Michiel
Of de ruimtelijkheid toenam weet ik niet meer. De klok heb ik zelf geplaatst en is zeker geen éénrichtingsmod! Je moet een paar onderdelen eruit solderen en daarna wat draden verbinden. Doe je het voorzichting, dan kun alles weer herstellen naar origineel. Verder heb ik geen ervaring met regulatoren. Enkel de mute transistoren nog verwijderd.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Michiel

Hoi Maurice,

Heb je voor de klok een aparte voeding gebruikt, of tap je ergens af?

Groeten, Michiel
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

SB_Marantz

#11
Citaat van: Michiel op januari 24, 2009, 11:03:02


Wat ik wil verbeteren is de ruimtelijkheid. Dat het geluid wat minder tussen de speakers blijft hangen. Wat meer dynamiek is natuurlijk ook meegenomen. Het laag van de set is prima, komt vooral door de pm7001. Bij de pm7000 was de bas minder strak dan bij de pm7001. Maar kan nog wel iets strakker.




Wanneer het beeld aan je speaker blijft plakken zul je even na moeten gaan of dat bij elke opname zo is.
Zo ja dan zijn andere speakers nemen de enige oplossing.

Meer dynamiek is alleen mogelijk als de opname dat toelaat!!
Erg veel van de huidige opnamen laten te wensen over, let daar op!
Iets wat niet in de opname aanwezig is kun je niet toevoegen dmv een ander op-ampje oid.


Het dynamisch bereik van een versterker en vooral de CD speler is altijd ruim voldoende.

Slew rate en rise time spec's van de versterker vertellen je hier ook meer over.
Hoewel dat ook vaak erg overdreven wordt.

Kwa laagweergave kan het zijn dat je speakers last hebben van wat kast resonantie.
Kijk eens of daar voldoende schotten in aangebracht zijn.





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: Michiel op januari 24, 2009, 11:45:49
Hoi Maurice,

Heb je voor de klok een aparte voeding gebruikt, of tap je ergens af?

Groeten, Michiel
Ik heb deze afgetapt, maar een aparte voeding lijkt mij wel beter.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude