update SR7002

Gestart door bertus, november 15, 2008, 11:09:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertus

Hoi allemaal,
na al een tijdje dit forum te hebben gevolgd mij ook maar eens aangemeld, omdat ik met wat vragen zit over mijn SR7002. Deze heb ik een paar maanden geleden aangeschaft als vervanging voor een Sony receiver. Tot nu toe ben ik zeer te spreken over het geluid, maar ik ben al wel tegen wat probleempjes aangelopen:

-ik heb een HD kabel decoder (Samsung) via de reciever, met een HDMI kabel aangesloten. Ik hoor nu regelmatig korte haperingen in het geluid, die ik nooit heb gehoord toen de decoder rechtstreeks op de TV was aangesloten.
-soms valt het geluid bij zappen helemaal weg, met name bij Nederland 1 HD, verder zappen en weer terug verhelpt dit.
-ik heb een harddisk recorder via component aangesloten, als ik deze als bron selecteer heb ik alleen geluid. Alleen het in standby zetten of uitzetten en weer aanzetten van de SR7002 werkt om ook beeld te krijgen (of eerst de recorder aanzetten en dan pas de receiver).

Nu weet ik uit dit forum: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=901489
dat er een update moet zijn van de software. Ik heb al gekeken en mijn receiver heeft versie H33, terwijl er een H38 (of H37 voor de europese markt ) moet zijn. Deze update zou ook het probleem verhelpen dat na automatische instelling de Audessy equalizer een foute subwoofer instelling geeft (9dB te weinig).
Heeft iemand heir ervaring met het updaten van zijn/haar receiver? Hoe lang ben je hem kwijt, waar kun je dit het beste regelen?
Graag jullie reactie

dmeerpa

#1
Ik heb de SR8002, en heb geen enkel van bovenvermelde problemen.
Het duurt wel even voor ik beeld en geluid heb nadat ik verander van HDMI ingang op de receiver, wat te verklaren is doordat beide toestellen moeten handshaken.

Wel heb ik al gemerkt dat via component alles nogel storingsgevoelig is, wat niet het geval is via HDMI.
heb even het artikel willen lezen op avsforum, het probleem zou zich enkel voordoen bij het streamen van Dolby TrueHD en/of DTS HD audio tracks. Dus niet het geval met Nederland 1 HD, maar met bluray. Mijn PS3 stond tot gistren om decoderen naar PCM, maar omdat het geluid tegenvalt staat die nu op streaming. Gisteren Hancock gezien met een Dolby TrueHD soundtrack die geen problemen gaf.

Hoe check je welke firmware je hebt ?
Om in het SERVICE MENU van de SR8002 te geraken druk je tegelijkertijd de knoppen 7.1 chan, mdax, en pure direct" in gedurende 3 seconden.
Op de display van de SR8002 staat nu SR8002. Druk dan op Enter, Druk herhaaldelijk op om de verschillende versies af te lezen.

Heb dus ook een oude versie, en was van plan vanaf nu te streamen, omdat het geluid toch beter is dan de PS3 te laten decoderen.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Je zou marantz zelf eens kunnen bellen en vragen als ze eventueel de upate naar je toe sturen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

bertus

Bedankt voor jullie reacties zover. Ik zal inderdaad eens contact opnemen met Marantz, maar wat ik uit AVS Forum lees laat Marantz het niet toe om zelf updates uit te voeren en moet de receiver daarvoor altijd terug naar een service centre. Als ik dan lees dat dat soms wel 4 weken duurt wordt ik een beetje huiverig.
Overigens heb ik op AVS forum begrepen dat er inderdaad ook nog een probleem is met een zgn DTS-HD bomb, zoals dmeerpa hierboven aangeeft (plotseling ploppen van de boxen bij een DTS-HD bitsream). Met Dolby TrueHD zou dit zich niet voor doen. Zelf heb ik dit nog niet kunnen constateren, ik heb een PS3 en die streamt DTS-HD niet maar kan dit alleen maar omzetten naar PCM. @dmeerpa: volgens mij kan de PS3 ook geen Dolby TrueHD uitsturen (net als DTS-HD), als je hem instelt op streaming pakt hij de aanwezige DD kanalen of maakt hij er DD5.1 van.

dmeerpa

Citaat van: bertus op november 15, 2008, 19:36:02
Met Dolby TrueHD zou dit zich niet voor doen. Zelf heb ik dit nog niet kunnen constateren, ik heb een PS3 en die streamt DTS-HD niet maar kan dit alleen maar omzetten naar PCM. @dmeerpa: volgens mij kan de PS3 ook geen Dolby TrueHD uitsturen (net als DTS-HD), als je hem instelt op streaming pakt hij de aanwezige DD kanalen of maakt hij er DD5.1 van.

Dat is inderdaad juist, maar ik vind het geluid stukken beter als ik die op streaming zet, er is veel meer dynamiek, en het laag is een stuk beter aanwezig. Dit heb ik vastgesteld met DD5.1 en Dolby TrueHD soundtracks.

Bij de film 10.000 BC, was ik onthoocheld van het LFE wanneer de mamoets op wandel waren. StadiumIII vond dit juist niet. StadiumIII heeft dan ook een stand alone bluray speler. Ik vermoed dus dat de PS3 het omzetten naar PCM niet zo geweldig doet als het omzetten naar DD5.1.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround,
              SVS 4 x Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25