Marantz PM 6002

Gestart door Austin Powers, september 18, 2007, 00:13:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Austin Powers

Ik heb de nieuwe Marantz PM 6002 gezien en ben onder de indruk. De versterker ziet er mooi uit en zit kwalitatief ook goed in elkaar, netjes afgewerkt ook. Maar kost wel even 399E.

Maar wat is het verschil met de PM7001 en waarom zijn ze nagenoeg gelijk in prijs???

D.A.R.R.Y.L.

Hey Austin,

Welkom op DIT forum  :-D

Introductie nieuw model levert altijd een wat hogere prijs op.
Misschien wilde Marantz wel, na de geziene verkoopcijfers, de 600x serie wat in prijs opschroeven, omdat hij toch wel zal verkopen.

Misschien ook wat duurdere componenten; ringkerntrafo etc..

SB_Marantz

Waaruit maak jij op dat de nieuwe PM-6002 kwalitatief goed inelkaar zit?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Austin Powers

Citaat van: S.B.Marantz op september 18, 2007, 11:11:36
Waaruit maak jij op dat de nieuwe PM-6002 kwalitatief goed inelkaar zit?



De ringkerntrafo en elco's (2x10000), de solide knoppen, front en chassis, gewicht 7kg. De Pm4001 is al een degelijke versterker voor het geld, ook zo de PM7001. De PM7001 is erg degelijk, heb hem gezien en in handen gehad. De PM4001 beluisterd en klonk zeker niet verkeerd, zelfs goed voor de lage prijs die ze ervoor vragen.

De PM6002 kost 399E, niet echt goedkoop als je daarvoor ook een PM7001 hebt.

Maar wat vind jij eigenlijk van dat soort versterkers in de prijsklasse tot 400E??? Zijn ze goed of vind je dat ik beter kan kijken naar een duurdere PM serie. Dan wel nieuw of 2e hands?

TurboMarco



Ik bekijk de boel als leek zijnde en moet zeggen het ziet er keurig uit.

Hij bevind zich in een prijsklasse die heel ruim vertegenwoordig is,ik vind hem wat interne looks betrefd wel wat hebben van Rotel en cambridge.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#5
Citaat van: Austin Powers op september 18, 2007, 23:12:24
De ringkerntrafo en elco's (2x10000), de solide knoppen, front en chassis, gewicht 7kg. De Pm4001 is al een degelijke versterker voor het geld, ook zo de PM7001. De PM7001 is erg degelijk, heb hem gezien en in handen gehad. De PM4001 beluisterd en klonk zeker niet verkeerd, zelfs goed voor de lage prijs die ze ervoor vragen.

De PM6002 kost 399E, niet echt goedkoop als je daarvoor ook een PM7001 hebt.

Maar wat vind jij eigenlijk van dat soort versterkers in de prijsklasse tot 400E??? Zijn ze goed of vind je dat ik beter kan kijken naar een duurdere PM serie. Dan wel nieuw of 2e hands?


Het uitgangspunt zijn altijd de luidsprekers.

Daarna komt wat mij betreft de versterker; een betere versterker zal niet een tikkeltje zwaarder in het laag klinken of maar net iets frisser in het hoog.

Je moet juist luisteren naar dingen als het 3 D beeld, focussering, transparantie van het geluidsbeeld en of je bepaalde instrumenten en stemmen kunt ''pakken'' als het ware.

Als je dat kunt horen heb je een puike set.

Als versterker X dat beter/ duidelijker weergeeft dan versterker Y lijkt het me duidelijk welke de betere is.

In technische zin kun je dan weer allerlei discussies aangaan zoals zogenaamde verschillen tussen klasse A en AB / D / G of zelfs H.

Onderdelen keuze kun je het ook nog over hebben maar veel fabrikanten gebruiken vaak gewoon hetzelfde.
Of een fabrikant nu 2N torretjes toepast of 2sa/2sb maakt allemaal niet zo veel uit.
Het zit hem meer in de verfijning van de schakelingetjes en de mate van negative feeback oftewel de terugkoppeling van het output signaal terug naar de input van de eindversterker, feitelijk de ingangstrap.

Waar je beter naar kunt kijken is de kwaliteit van de print waar je zeker in geoefend moet zijn want nieuw ziet alles er goed uit.

Om nu eens die PM-6002 serieus onder de loep te nemen;

Wat krijg je nu voor die 399,-?

In feite een goedkoop gemaakt kastje waar geen aandacht aan besteedt is.
Ringkern transformator is leuk maar een bloktrafo met dezelfde specs doet het werk net zo goed.

Kwa printlay-out ziet het er rustig uit en zitten de onderdeeltjes niet hutje mutje opelkaar gepropt.
Enkelzijdige soldeerverbindingen wat het servicen makkelijker maakt.
Frontpaneeltje ziet er netjes verzorgt uit en ik neem aan dat het aluminium is??
Ik kan niet zien wat voor een elco's er gebruikt zijn.

Ik denk dat je voor die prijs een aardige versterker hebt maar hoe de klankmatige eigenschappen zijn kan ik niet zeggen want ik heb het ding niet beluisterd.

Ik zou een compleet verslag kunnen schrijven over deze versterker maar dan moet ik het ding toch echt hier hebben!!





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Austin Powers

Citaat van: S.B.Marantz op september 19, 2007, 00:11:39

Het uitgangspunt zijn altijd de luidsprekers.

Daarna komt wat mij betreft de versterker; een betere versterker zal niet een tikkeltje zwaarder in het laag klinken of maar net iets frisser in het hoog.

Je moet juist luisteren naar dingen als het 3 D beeld, focussering, transparantie van het geluidsbeeld en of je bepaalde instrumenten en stemmen kunt ''pakken'' als het ware.

Als je dat kunt horen heb je een puike set.

Als versterker X dat beter/ duidelijker weergeeft dan versterker Y lijkt het me duidelijk welke de betere is.

In technische zin kun je dan weer allerlei discussies aangaan zoals zogenaamde verschillen tussen klasse A en AB / D / G of zelfs H.

Onderdelen keuze kun je het ook nog over hebben maar veel fabrikanten gebruiken vaak gewoon hetzelfde.
Of een fabrikant nu 2N torretjes toepast of 2sa/2sb maakt allemaal niet zo veel uit.
Het zit hem meer in de verfijning van de schakelingetjes en de mate van negative feeback oftewel de terugkoppeling van het output signaal terug naar de input van de eindversterker, feitelijk de ingangstrap.

Waar je beter naar kunt kijken is de kwaliteit van de print waar je zeker in geoefend moet zijn want nieuw ziet alles er goed uit.

Om nu eens die PM-6002 serieus onder de loep te nemen;

Wat krijg je nu voor die 399,-?

In feite een goedkoop gemaakt kastje waar geen aandacht aan besteedt is.
Ringkern transformator is leuk maar een bloktrafo met dezelfde specs doet het werk net zo goed.

Kwa printlay-out ziet het er rustig uit en zitten de onderdeeltjes niet hutje mutje opelkaar gepropt.
Enkelzijdige soldeerverbindingen wat het servicen makkelijker maakt.
Frontpaneeltje ziet er netjes verzorgt uit en ik neem aan dat het aluminium is??
Ik kan niet zien wat voor een elco's er gebruikt zijn.

Ik denk dat je voor die prijs een aardige versterker hebt maar hoe de klankmatige eigenschappen zijn kan ik niet zeggen want ik heb het ding niet beluisterd.

Ik zou een compleet verslag kunnen schrijven over deze versterker maar dan moet ik het ding toch echt hier hebben!!






Als je goed kijkt naar de PM6002 zie je het uiterlijk van de PM4001. Daarin hebben ze een dikke ringkerntrafo gezet, hogere capaciteit elco's en een groter koellichaam. Zo is de Pm6002 geboren, met een dubbel prijs van de PM4001. Je had het dus ook een PM4001 KI kunnen noemen als ik het zo bekijk.

Austin Powers

Citaat van: S.B.Marantz op september 19, 2007, 00:11:39

Het uitgangspunt zijn altijd de luidsprekers.

Daarna komt wat mij betreft de versterker; een betere versterker zal niet een tikkeltje zwaarder in het laag klinken of maar net iets frisser in het hoog.

Je moet juist luisteren naar dingen als het 3 D beeld, focussering, transparantie van het geluidsbeeld en of je bepaalde instrumenten en stemmen kunt ''pakken'' als het ware.

Als je dat kunt horen heb je een puike set.

Als versterker X dat beter/ duidelijker weergeeft dan versterker Y lijkt het me duidelijk welke de betere is.

In technische zin kun je dan weer allerlei discussies aangaan zoals zogenaamde verschillen tussen klasse A en AB / D / G of zelfs H.

Onderdelen keuze kun je het ook nog over hebben maar veel fabrikanten gebruiken vaak gewoon hetzelfde.
Of een fabrikant nu 2N torretjes toepast of 2sa/2sb maakt allemaal niet zo veel uit.
Het zit hem meer in de verfijning van de schakelingetjes en de mate van negative feeback oftewel de terugkoppeling van het output signaal terug naar de input van de eindversterker, feitelijk de ingangstrap.

Waar je beter naar kunt kijken is de kwaliteit van de print waar je zeker in geoefend moet zijn want nieuw ziet alles er goed uit.

Om nu eens die PM-6002 serieus onder de loep te nemen;

Wat krijg je nu voor die 399,-?

In feite een goedkoop gemaakt kastje waar geen aandacht aan besteedt is.
Ringkern transformator is leuk maar een bloktrafo met dezelfde specs doet het werk net zo goed.

Kwa printlay-out ziet het er rustig uit en zitten de onderdeeltjes niet hutje mutje opelkaar gepropt.
Enkelzijdige soldeerverbindingen wat het servicen makkelijker maakt.
Frontpaneeltje ziet er netjes verzorgt uit en ik neem aan dat het aluminium is??
Ik kan niet zien wat voor een elco's er gebruikt zijn.

Ik denk dat je voor die prijs een aardige versterker hebt maar hoe de klankmatige eigenschappen zijn kan ik niet zeggen want ik heb het ding niet beluisterd.

Ik zou een compleet verslag kunnen schrijven over deze versterker maar dan moet ik het ding toch echt hier hebben!!






Echt interessant wordt de Marantz PM6002 hier niet gevonden, evenals de PM7001.

SB_Marantz

Maak jij dat op uit bovenstaande?

Ben er niet negatief over hoor maar zover ik het kan beoordelen vanaf een foto ziet het er best aardig uit.
Maar nogmaals; klankmatig ken ik deze lijn niet.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Austin Powers

Citaat van: S.B.Marantz op september 24, 2007, 11:28:16
Maak jij dat op uit bovenstaande?

Ben er niet negatief over hoor maar zover ik het kan beoordelen vanaf een foto ziet het er best aardig uit.
Maar nogmaals; klankmatig ken ik deze lijn niet.


Er komen weinig reacties, daaruit maak ik op dat er weinig mensen gecharmeerd zijn van de goedkopere Range lijn.

@SB Marantz: Je zegt goedkoop gemaakt kastje. Kan je beter verwachten voor het geld wat de PM6002 waard is? Je verhaal over de PM6002 is verder leuk opgezet maar idd zonder de versterker gezien te hebben is het moeilijk oordelen. Qua onderdelen lijkt mij het een hele goede versterker, kastje lijkt heel veel op de PM4001. Dus was het makkelijk om daar even een upgrade aan onderdelen te doen en de er de naam PM6002 aan te geven. Of is dat te kort door de bocht?

Heeft er al iemand de PM6002 gehoord of misschien thuis staan?

SB_Marantz

Omdat er weinig reacties zijn zegt niets over de eventuele kwaliteiten van deze versterker.

Je zegt eerst dat je 399,- nogal wat vindt voor een dergelijke versterker en nu zeg je; ''wat kun je verwachten voor die prijs?''

Begrijp ik even niet?

Het is wat kort door de bocht om het even een upgrade te noemen daar de 6002 een zwaardere versterker is dan de 4001.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MadVillain

Citaat van: Austin Powers op september 23, 2007, 03:12:00
Echt interessant wordt de Marantz PM6002 hier niet gevonden, evenals de PM7001.

Zelf heb ik de pm7001 gehad en vond het zeker een goede versterker. Alleen wilde hij af en toe erg aggressief in het hoog klinken op mijn toenmalige speakers (B&W 601S3)

joep

Waar gaat dit allemaal over?
Het gaat hier volgens mij om een koopadvies. En dan zul je toch je oren moeten gaan gebruiken.
Het maakt mij niet uit wat er in het kastje zit, alleen hoe het kastje klinkt.

Austin Powers

Citaat van: joep op september 24, 2007, 19:05:37
Waar gaat dit allemaal over?
Het gaat hier volgens mij om een koopadvies. En dan zul je toch je oren moeten gaan gebruiken.
Het maakt mij niet uit wat er in het kastje zit, alleen hoe het kastje klinkt.
Hoe klinkt het PM6002 kastje dan? Dat is de vraag.

TurboMarco

Citaat van: Austin Powers op september 24, 2007, 19:08:10
Hoe klinkt het PM6002 kastje dan? Dat is de vraag.
Ga eens luisteren zou ik zeggen,ik neem aan dat er wel een Marantz dealer bij je in de buurt zit.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)