Ja Lion ik ga er dan natuurlijk vanuit dat je op de NAS een mediaserver draait.....
Waarschijnlijk heb ik nog niet duidelijk uitgelegd waarom je beter deze optie kunt gebruiken in plaats van je materiaal eerst op de pc 'uit te pakken' en als PCM naar de receiver te sturen.
Er zijn 2 manieren waarop je geluid naar de receiver kunt sturen:
1) Als databestand (FLAC bijvoorbeeld )
2) Als geluidsbestand (PCM)
Als je het bestand eerst op je pc omzet dan wordt het geluid in Pulse Code (PCM) verstuurd. Dat moet met zeer nauwkeurige tijdsintervallen gebeuren. Iedere puls stelt immers een 0 of een 1 voor. De nul als er geen puls is, de 1 als er een puls gestuurd wordt. Als je twee nullen achter elkaar hebt, dan moet de ontvanger weten op welk moment de eerste nul begint en eindigt. Zo ook voor de tweede. Dus als de pc een puls verstuurd moet de receiver precies weten wanneer die puls eindigt en begint. Anders kan hij 2 pulsen aanzien voor een enkele of het signaal zelfs helemaal verkeerd ontvangen. Een nul wordt dan een 1.....
Dit alles wordt geregeld door de 'klok'. Als beide apparaten ieder een aparte klok hebben, wat meestal het geval is in consumenten electronica, dan krijg je onherroepelijk problemen. Net als met gewone klokken lopen ze namelijk nooit gelijk omdat ze niet automatisch synchroniseren. Daarom kun je in de meeste professionele electronica zelf kiezen welke klok het apparaat gebruikt. Die van de ontvangen of verzender. Op die manier wordt het signaal nauwkeuriger uitgelezen.
Als je het bestand als FLAC verstuurd, gebruik je altijd de klok van de receiver. Immers er is geen PCM signaal.
Sommige duurdere Marantz apparaten hebben overigens een zogenaamde re-clock functie. Daarmee voorkom je de door mij beschreven ellende. Maar volgens mij zit dat nog niet in de SR6004.
Daarom mijn advies om bestanden als data bestand naar de receiver te sturen. Wat dus niet nodig zou zijn als je apparaat zelf kan re-clocken.