Denon PMA-1500R herstel

Gestart door thanatos, december 30, 2013, 14:39:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Ik heb een Denon PMA-1500R gekocht met de klacht uitval op 1 kant. Dit is een bekend probleem van deze serie. De eindversterker zit meestal vol losse soldeer verbindingen.

Bij inspectie bleek dit ook het geval :



Zie alle kringen in het soldeer. Voorbode voor problemen.





Grootste deel van alle solderingen nagelopen



Binnenwerk. Mooie opbouw.



Goud is niet helemaal mijn kleur. Maar mistaat niet in menig opstelling.



Versterker getest en bleek niet geheel recht te versterken met de toonregeling in. Potmeters schoongemaakt en loste dat probleem ook op. Even op vol vermogen getest @ 4 ohm en haalt de opgegegeven 140 Watt net niet.

Dit is een simpele service handeling die echter wel brood nodig was. Mooie degelijke versterkers dit. Inmiddels heb ik er al een flink aantal van gehad en allemaal dezelfde klachten met solderingen.


HAL9000

Meestal  zijn die  grote buffers  niet  goed,  heb er  al meerdere  ''bol''  gehad  hier.
Ik zou ze  even  doormeten als  ze  wel  de 12000µF of 15000µF  geven.  En  ik zou er  63V inzetten anders  100V  ligt  aan het ontwerp welke  er  dan  inzitten.  Succes :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Beide gewoon binnen spec. ESR tester ligt ernaast zoals je ziet op de 1e foto. Versterker is niet afgedraait en heeft blijkbaar gunstig gestaan wat koeling betreft.

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mountainbiker

Ik heb indertijd ook 63v gebruikt voor mijn Denon pma300v versterkers.De printplaten zijn een veel beter van kwaliteit als de Pm 40 van Marantz die ik indertijd gerecaped heb.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

thanatos

Dit zit inderdaad goed in elkaar.

Er zitten meende ik 71V Voedingsbuffers in. Zal net aan zijn. Bij vervangen zou ik altijd voor een stapje beter gaan. Niet in capaciteit wel in max Voltage en Temperatuur.

bas focal marantz

Zo je gaat er hard tegenaan de laatste tijd  pompom
Vakantie of geen zin in vrouw of vriendin  clown1

Cornelis1921

#7
Citaat van: bas focal marantz op december 31, 2013, 01:20:26
Zo je gaat er hard tegenaan de laatste tijd  pompom
Vakantie of geen zin in vrouw of vriendin  clown1
Zijn vriendin helpt mee... :roll: byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

kgw

Thanks for your post (although it is a bit old to respond).
I fixed my PMA-1500R this morning and it is exactly the same transistors that were not properly soldered (3 on each side). So I re-soldered all six and everything is fine now.

If I touched them, I would hear scratches and the horrible sound would disappear. On the other side of the PCB, I could see the pins move.
Easy fix overall thanks to such posts. It seems to me Denon had many problems with these transistors.
Dank u.